Miesięczny plan pracy opiekuńczo- wychowawczo -dydaktycznej

w Żłobku Samorządowym w Supraślu

Sierpień 2020

Przewiń w prawo

ZADANIE

SPOSÓB REALIZACJI

CEL

Rozwój społeczny
  • Odwracanie uwagi dziecka od powodu płaczu i tęsknoty poprzez zainteresowanie go atrakcyjną zabawą
  •  Indywidualne podejście do dziecka z uwzględnieniem jego stanu emocjonalnego, aktywności i chęci do zabawy
  • Uwzględnianie potrzeb i możliwości każdego dziecka podczas wspólnych zabaw
  • Utrwalanie rytuału powitania i pożegnania DZIEŃ DOBRY, PA PA PA, DO WIDZENIA
  • Utrwalanie magicznych słów PROSZĘ, DZIĘKUJĘ, PRZEPRASZAM
  • Utrwalanie ogólnych zasad zachowania się
  • Próby wypowiadania na głos przez dzieci młodsze imion innych dzieci i opiekunek
  • Kontynuacja nauki siedzenia  w kole, trzymania się za rączki, pociąg do łazienki
  • Doskonalenie zgodnej zabawy i współpracy pomiędzy dziećmi (dzielimy się zabawkami, nie zabieramy innym, czekamy na swoją kolej, nie bijemy innych)
  • Doskonalenie nawyku sprzątania zabawek po skończonej zabawie – zbieramy klocki do pojemnika a książki i zabawki odkładamy na miejsce
  • Modelowanie prawidłowego i bezpiecznego zachowania się podczas zabaw na placu zabaw
  • Tworzenie radosnego nastroju w grupie podczas „Balu na pożegnanie”
  • Uspołecznianie dzieci
  • Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa i własnej wartości
  • Wzbudzenie w dziecku pozytywnych uczuć w związku z Balem na pożegnanie dzieci odchodzących ze żłobka
  • Nawiązywanie kontaktów interpersonalnych
  • Nauka form kulturalno-grzecznościowych
  • Pokonywanie nieśmiałości
  • Przestrzeganie ogólnie przyjętych zasad (siedzenie w kole, odkładanie zabawek, sprzątanie sali)
  • Zachęcanie do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami
  • Kształtowanie umiejętności słuchania innych
  • Nauka radzenia sobie z niepowodzeniami
  • Nauka samodzielnego wyciszania się
  • Kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy i dzielenia się
  • Współdziałanie w grupie rówieśniczej
  • Nauka reagowania na wydawane polecenia
  • Kontynuacja nauki bezpiecznego poruszania się na placu zabaw i na spacerze
Czynności samoobsługowe i nawyki higieniczne
  • Kontynuacja nauki siedzenia przy stole i w krzesełkach do karmienia
  • Pokazywanie i wspomaganie dziecka w samodzielnym spożywaniu posiłków, doskonalenie umiejętności korzystania ze sztućców i picia z kubka
  • Dalsze kształtowanie nawyków higienicznych i prozdrowotnych – mycie rączek przed posiłkiem, po skorzystaniu z toalety i po powrocie z placu zabaw
  • Kontynuacja nauki samodzielnego ubierania się i rozbierania, zakładania i zdejmowania kapci/butów
  • Zachęcanie do sygnalizowania potrzeb fizjologicznych. Kontynuacja prób samodzielnego korzystania z nocnika i sedesu
  • Nauka poprawnego zachowania się w trakcie posiłków
  • Nauka samodzielnego i estetycznego spożywania posiłków
  • Utrwalanie nawyków higienicznych
  • Dążenie do samodzielnego ubierania się
  • Dążenie do sygnalizowania potrzeb fizjologicznych i odpieluchowania
  • Nazywanie części ciała w czynnościach pielęgnacyjnych
Kształtowanie sprawności ruchowej, wychowanie zdrowotne
  • Zachęcanie do schylanie się po leżące zabawki, sięgania po zabawki stojące na półce
  • Wzmacnianie mięśni tułowia, kręgosłupa, nóg poprzez zabawy ruchowe dostosowane do wieku i predyspozycji dziecka
  • Łapanie baniek mydlanych – zwiększanie zakresu ruchów celowych rąk, koordynacji ciała
  • Zabawy z piłką: próby rzucania, toczenie, chwytania, turlanie. Opiekunka wykorzystuje kolorowe piłki modelując prawidłowe chwytanie i używanie piłki
  • Zabawy paluszkowe
  • Zabawy wspomagające ogólny rozwój ruchowy dziecka, ćwiczące duże partie mięśniowe
  • Dzieci samodzielnie chodzące: Stwarzanie przestrzeni do swobodnego chodzenia po sali, wzmacnianie mięśni tułowia, kręgosłupa, nóg – Zabawy ruchowe z wykorzystaniem piórek
  • Masaże sensoryczne
  • Zabawy ruchowe na placu zabaw
  • Zabawa ruchowa z pokazywaniem czynności związanych z wakacjami np. budowanie zamków z piasku, pływanie w morzu.
  • Tworzenie rzeźb z piasku według pomysłu dzieci.
  • Wspólne robienie sałatki owocowej i zdrowego soku
  • Umuzykalnienie dzieci
  • Rozwijanie umiejętności łączenia tańca ze śpiewem
  • Powtarzanie prostych rytmów
  • Rozróżnianie pojęć: wolno-szybko, cicho-głośno
  • Wykształcenie nawyku dbania o sprawność fizyczną
  • Dbanie o prawidłową postawę w trakcie zabaw, zajęć i spożywania posiłków
  • Zachęcanie do aktywnego spędzenia czasu w żłobku i na placu zabaw
  • Promowanie ruchu na świeżym powietrzu
  • Utrwalanie umiejętności zabawy w kole i w grupie
  • Rozwijanie motoryki małej i dużej
  • Utrzymywanie równowagi w różnych pozycjach
  • Rozwijanie umiejętności naśladowania
  • Zwiększanie zakresu ruchów celowych rąk, koordynacji ciała podczas prób łapania balonów , baniek mydlanych
  • Koordynacja wzrokowo- ruchowa
  • Ćwiczenie skupiania się na jednej czynności
Rozwój mowy i myślenia
  • Oglądanie ilustracji i czytanie krótkich wierszyków i bajek związanych z tematami miesiąca
  • Codzienne czytanie przed leżakowaniem lub po podwieczorku
  • Nauka prostych wierszy i piosenek
  • Wprowadzanie słownictwa związanego z latem, wakacjami, zdrowym odżywianiem, figurami geometrycznymi – rozwój mowy biernej
  • Dzieci młodsze: Nauka wypowiadania prostych, pojedynczych słów
  • Wzbogacenie doznań zmysłowych, stymulowanie wielozmysłowego poznania świata poprzez zabawy z wykorzystaniem przedmiotów o zróżnicowanej fakturze ( papier, futerko, gąbka itp.)
  • Ćwiczenia oddechowe z unoszeniem i opadaniem ramion
  • Układanie prostych, kilkuelementowych układanek
  • Budowanie i burzenie konstrukcji z różnego rodzaju klocków
  • Nawlekanie makaronów
  • Zabawy dydaktyczne przybliżające dzieciom morski świat pod wodą(ryby) i na jej powierzchni(statki, żaglówki, skutery i inne). Zabawy sensoryczne z wodą. Praca plastyczne według pomysłu opiekunki.
  • Dzieci poznają nazwy, smaki, strukturę owoców oraz warzyw, ich znaczące właściwości dla naszego zdrowia i urody. Przygotowywanie zdrowego soku i sałatki. Praca plastyczna według pomysłu opiekunki.
  • Zapoznanie dzieci z podstawowymi kształtami (figurami). Odnajdywanie ich w życiu codziennym. Praca plastyczna według pomysłu opiekunki.
  • Nauka reagowania na proste polecenia
  • Kształtowanie i rozwijanie aparatu mowy
  • Zachęcanie do wypowiadania wyrazów i zwrotów dźwiękonaśladowczych
  • Doskonalenie mowy czynnej i biernej
  • Powiększanie zasobu słów dzieci
  • Poznawanie i wdrażanie nowego słownictwa poprzez zabawę
  • Prowokowanie do wypowiedzi
  • Nazywanie owoców, oznak lata
  • Nauka naśladowania i nazywania czynności z życia codziennego
  • Ćwiczenie pamięci
  • Pobudzanie zmysłu wzroku, węchu, dotyku, smaku
  • Wyciszanie przy muzyce
  • Usprawnianie nadgarstka, ruchów palców, dłoni
  • Ćwiczenie czynności wkładania mniejszych elementów w większe
  • Doskonalenia umiejętności rozpoznawania i dopasowywania kształtów
  • Kształtowanie koordynacji ruchowo-wzrokowej
  • Stymulowanie reakcji sensoryczno-motorycznych
  • Łączenie i dopasowanie różnych elementów
  • Kształtowanie sprawności manualnej dłoni i palców
  • Rozwijanie wyobraźni
  • Nauka prawidłowego trzymania kredek, pędzli
  • Skupianie uwagi na wykonywanej pracy plastycznej
żłobek samorządowy w supraślu
Dobry Plan
Zdolność dziecka do jasnego i kreatywnego myślenia, planowania, realizowania tych planów i komunikacji jest o wiele ważniejsza od wiedzy jako takiej. Przyswajanie wiedzy będzie bowiem nieporównywalnie łatwiejsze, jeśli wiemy, jak się uczyć.
żłobek samorządowy w supraślu
Przydatne umiejętności
Kluczowymi umiejętnościami, jakie dziecko musi rozwijać, aby osiągnąć sukces w szkole oraz dalszym życiu są umiejętności: samoregulacji, poznawcze oraz komunikatywne.
żłobek samorządowy w supraślu

Zapraszamy do obserwowania naszego profilu w Social Media

żłobek samorządowy w supraślu